nieuws

Virtuele begeleiding voor warmtepompinstallateurs in opleiding

Markt

In het project Virtuele Leermeesters krijgen leerling-installateurs een bijzondere aanvulling op de klassieke theoretische lessen. Een ‘Augmented Reality’-bril maakt het tijdens het sleutelen aan een warmtepomp mogelijk om te videobellen met de leermeester, die op afstand kan meekijken en bijsturen.

Virtuele begeleiding voor warmtepompinstallateurs in opleiding

De ontwikkeling van de nieuwe virtuele lesmodule is een initiatief van Itho Daalderop, The Service Concept (dat augmented reality-concepten ontwikkelt), Kalisvaart Technisch Beheer en IW Nederland (opleidingsbedrijven). Virtuele Leermeesters wordt financieel ondersteund door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Door het toepassen van de nieuwe lesmethode en technieken worden nieuwe leerlingen geënthousiasmeerd om te kiezen voor de verduurzamings-techniek, aldus Itho Daalderop.

‘Echte’ en virtuele wereld gecombineerd

Inmiddels heeft The Service Concept de eerste stappen gezet om het installatieproces van de HP-S, een lucht/water-warmtepomp van Itho Daalderop, in kaart te brengen. Dit met als doel om dit proces te verwerken in augmented reality-software, zodat de monteur straks via een speciale bril (de Hololens) de ‘echte’ wereld gecombineerd met de virtuele wereld ziet, en zo wordt geholpen tijdens de installatie en inbedrijfstelling van de HP-S. Belangrijkste doelstelling van dit project is te onderzoeken of augmented reality toegevoegde waarde kan hebben.
Inmiddels zijn de 3D-modellen bewerkt en is de productie van de (3D) content afgerond. Kijk hier voor een sneakpreview van de bewerkte 3D modellen.

Foto: Virtuele Leermeesters

Reageer op dit artikel