nieuws

Vrouwen werven voor de techniek: 5 tips

Geen categorie

Vrouwen werven voor de techniek: 5 tips

Hoewel er beduidend meer jongens kiezen voor de techniek, zijn vrouwen erg belangrijk voor bedrijven: zij bieden creativiteit, oog voor detail en vergroten de innovatiekracht. Hoe krik je het percentage van 5,4 procent dames dat kiest voor techniek op?

In het boekje Meer vrouwen in de techniek – Zo doe je dat publiceren FemmeTech.nu en TechniekTalent.nu 50 zogenoemde LEF-tips. De tips komen van grote en kleine technische bedrijven. Zij vertellen hun ervaring met vrouwen werven en de maatregelen die zij namen om hen binnen te houden.

1. Geef techniekvoorlichting aan vrouwen

“Meer vrouwen in de techniek betekent: een beweging in gang zetten. Een bedrijf dat tien keer voorlichting geeft aan meisjes op scholen en zelf maar één vrouwelijke werknemer heeft, sorteert meer effect dan een bedrijf waarbij het andersom is.”

2. Voorlichtingsbijeenkomst? Stuur een vrouw

“Wij doen regelmatig mee aan aan voorlichtingsbijeenkomsten voor scholieren die voor hun studiekeuze staan. Daar sturen we dan bewust vrouwen naartoe die bij ons in opleiding zijn. Die laten zien dat techniek vaak om nauwkeurig en netjes werken gaat en dat je er niet jongensachtig van hoeft te worden.”

3. Maak de maatschappelijke relevantie van je bedrijf zichtbaar

“Vrouwen vinden het belangrijk dat hun werk maatschappelijke relevantie heeft en bijdraagt aan een betere wereld. Benadruk dat in je communicatie.”

4. Maak thuiswerken mogelijk

“Naast mogelijkheden voor parttime werk en flexibele werktijden, kunnen medewerkers bij ons ook thuis werken. Dit staat open voor zowel mannen als vrouwen, maar hangt wel af van de functie en werkzaamheden. Bij productiewerk moet er bijvoorbeeld veel gesleuteld of gesoldeerd worden, en dat moet echt in het bedrijf gebeuren. Maar technisch denk- en schrijfwerk kan heel goed thuis. Medewerkers stellen deze flexibiliteit enorm op prijs.”

5. Stel targets op doorstroom van vrouwen in je bedrijf

“Langetermijndoelstellingen bepalen en targets stellen – ook op doorstroom – is essentieel om focus te krijgen op het werven en behouden van vrouwelijk talent binnen een organisatie. Zonder het vertalen van beleid in concrete acties, kun je je doelstellingen niet halen en zonder doelstellingen wordt de noodzaak tot veranderen minder urgent.”

Reageer op dit artikel