nieuws

Alklima scoort hoogste tevredenheidscijfer

Geen categorie

Onder adviseurs in de werktuigbouwkundige sector scoort Mitsubishi Electric/Alklima het hoogste tevredenheidscijfer. Cv-ketelfabrikant Nefit heeft voor het tweede jaar op rij de hoogste klanttevredenheid onder W-installateurs, op de voet gevolgd door leidingsystemenfabrikant Henco. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

Alklima scoort hoogste tevredenheidscijfer

Het verbeteren van de klanttevredenheid moet voor elke organisatie een topprioriteit zijn. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid peilt daarom jaarlijks de klanttevredenheid van E-installateurs, W-installateurs en adviseurs met de belangrijkste fabrikanten en handelaren. Onder installateurs is van twaalf belangrijke aspecten de tevredenheid gemeten, onder adviseurs van elf. Daarnaast is ook een algemeen tevredenheidscijfer per merk gevraagd. De top-5 in dit bericht is opgemaakt aan de hand van dit cijfer.

Top-5 door elkaar geschud
Ook dit jaar doen fabrikanten van cv-ketels het goed. Ze pakken met Nefit en Bosch twee posities in de top-5. Bosch zakt wel naar een vierde plaats. Als fabrikant van cv-ketels claimt Nefit voor het tweede jaar op rij de nummer 1-positie; als fabrikant van boilers staat het bedrijf net als vorig jaar op nummer 3. Nefit als fabrikant van warmtepompen valt in deze meting naast de top-5. De top-5 kent één fabrikant van cv-ketels minder dan vorig jaar. Dit jaar staan de fabrikanten van cv-ketels qua aantal gelijk met fabrikanten van leidingsystemen. Laatstgenoemden scoren goed en leveren twee nieuwkomers: de nummer 2 van dit jaar Henco en Geberit. De top-5 wordt in vergelijking met vorig jaar redelijk door elkaar geschud en kent dus twee nieuwe gezichten.

Top-5-Adviseurs

Mitsubishi Electric/Alklima op kop
De top-5 volgens adviseurs die werkzaam zijn in de W-installatie bevat in 2014 twee nieuwe gezichten ten opzichte van vorig jaar: AL-KO (luchtbehandeling) en Mitsubishi Electric/Alklima. Laatstgenoemde noteert de hoogste tevredenheid onder adviseurs terwijl AL-KO de nummer 2-positie pakt. In de afgelopen twee jaar wisselden Jaga en Geberit elkaar af op de koppositie, nu bevinden ze zich respectievelijk op positie 3 en 4. Viega maakt de top-5 dit jaar compleet.

Top-5-W-installateurs

Rensa: best scorende groothandel
Onder W-installateurs is ook de tevredenheid met groothandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat werktuigbouwkundige installateurs het meest tevreden zijn met Rensa. Het bedrijf stoot Technische Unie van de nummer 1-positie. TU staat dit jaar op de tweede plek, gevolgd door Plieger.

BouwKennis Marketing Score Card
Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten tevreden mee zijn en wat bedrijven beter of minder goed doen dan de concurrentie voert BouwKennis ieder jaar de Marketing Score Card Klanttevredenheid uit. De Score Card Klanttevredenheid Installatie brengt in kaart hoe tevreden W-installateurs, E-installateurs en adviseurs zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van de directe concurrenten binnen dezelfde productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. Bovendien kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid, zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt.

Technische verantwoording 
In het onderzoek voor de W-installatiesector zijn de volgende bouwdelen meegenomen: boilers, cv-ketels, koeltechniek, leidingsystemen, luchtbehandeling, luchttechniek, meet- en regeltechniek, pompen, radiatoren en warmtepompen. De tevredenheid is gemeten op twaalf aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant en levertijd. Daarnaast is de algemene tevredenheid gemeten.

Reageer op dit artikel