nieuws

Nederlanders gaan voor de zon en dubbel glas

Geen categorie

 


Er is goed gebruik gemaakt van de
telefonische helpdesk van Milieu Centraal, SenterNovem, GreenWish en
Urgenda op de Dag van de
Duurzaamheid
. Het callcenter, ondergebracht op het kantoor van de
Nationale Postcode Loterij, noteerde twee uur voor het sluiten van de
helpdesk een tussenstand van 250 telefoontjes.

Meer dan negentig procent van de vragen kwam van particulieren. Met
name zonnepanelen, zonneboilers en zuinige verlichting blijken veel
mensen bezig te houden. Nederlanders zijn gek op subsidies voor
duurzaam gedrag. Bedrijven belden vooral over isolatie en
zonne-energie. De meest opmerkelijke vraag aan de helpdesk die alleen
op 9.9.9. actief was, kwam van een mevrouw die zei haar eten op willen
sturen. In het telefoongesprek maakte ze duidelijk dat ze graag
duurzame recepten wil verspreiden. Ook wilde een beller weten of er
subsidie is op het laten weghalen van loden leidingen. En kunnen de
lantaarnpalen niet later aan en eerder uit? Opmerkelijk was ook een
mevrouw die streeft naar een duurzaam rampenpakket: een pakket
hulpmiddelen voor een ramp, maar dan met meer oog voor het milieu.

De Nationale Postcode Loterij stelde een fiets beschikbaar die is
uitgereikt aan de meest originele hulpvraag van de dag: een beller wil
het grondwater in zijn kruipruimte gaan gebruiken om het toilet door te
spoelen.

Ondernemers die contact hebben gezocht met de helpdesk maken kans op
een Energiescan van SenterNovem en het Energiecentrum Midden- en
Kleinbedrijf, zodat ze snel en gemakkelijk inzicht krijgen in het
energieverbruik van hun onderneming. Op 9.9.9., de Dag van de
Duurzaamheid, bruiste het van de duurzame activiteiten door heel
Nederland. Urgenda nodigde mensen uit mee te doen of om zelf actief te
worden. Deze oproep is goed aangeslagen. Hier een overzicht van de
activiteiten.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel