nieuws

Dubbelinterview over 25 jaar Alklima

Sector

Alklima, exclusief Nederlands importeur van de HVAC-apparatuur van Mitsubishi Electric, viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. In een interview op www.koudeenluchtbehandeling.nl gaan directeur Arjen de Jong en marketing manager Erwin Bonis uitgebreid in op het bedrijfslogo ‘The road to all-electric’, en op het belang van een goede sfeer binnen het bedrijf.

Dubbelinterview over 25 jaar Alklima

Alklima startte in 1994 met de verkoop van split-airconditioners. Inmiddels verkoopt het bedrijf ook lucht/water-warmtepompen, computerkoeling, CO₂-tapwaterwarmte-pompen, chillers en VRF- en HVRF-systemen.
Het bedrijf profiteert volop van de huidige markt, vertelt Erwin Bonis in het interview. “Die is booming. Daarbij hebben we onze positie mede te danken aan onze leuze ‘The road to all-electric’, waarmee we ons als groene marktleider profileren.”

‘Werk moet leuk zijn’

Met ‘The Road to Electric’ heeft het bedrijf volgens Bonis ‘diep in de markt’ bekendheid verworven, niet alleen bij installateurs, maar ook bij adviseurs, ontwerpers en bouwers. De bouw- en installatiewereld moeten volgens hem steeds meer samenwerken (“Ik denk dat de bouw en de installatietechniek in het verleden te veel naast elkaar hebben gewerkt”).
Samenwerken is ook intern, binnen het bedrijf, van belang, vult directeur Arjen de Jong aan. Daarnaast is het motto van De Jong dat werk ‘leuk moet zijn’. Dat wordt vaak vergeten, stelt hij. “Wij doen erg ons best om het voor iedereen leuk te maken en creëren daarvoor een informele sfeer waarin iedereen zichzelf mag zijn, even belangrijk is en vertrouwen krijgt.”

‘We verkopen totaalconcepten’

Alklima blijft vasthouden aan de slogan ‘The road to all-electric’, vertelt Bonis in het interview. “Het thema is nog steeds heel relevant. (…) We willen het thema verder verdieping geven door meer te wijzen op comfort. Je kunt met City Multi-systemen en warmtepompen immers verwarmen en koelen, waardoor je altijd voor optimale condities zorgt. Die kant is nog onderbelicht, en ook gezonde lucht via luchtbehandeling is belangrijk. Om dat te optimaliseren werken we samen met andere bedrijven. We verkopen totaalconcepten en hebben hiervoor alle kennis in huis.”

Het volledige interview met Arjen de Jong en Erwin Bonis staat op www.koudeenluchtbehandeling.

> Leestip: In de Marktgids Warmtepompen 2019 staan alle relevante marktpartijen die actief zijn met betrekking tot warmtepompen in de woningbouw en utiliteit. De gids kan via deze webpagina gratis worden aangevraagd.

> Leestip: Alklima is ook betrokken bij een proef met hoogtemperatuur-warmtepompen voor ruimteverwarming.

> Leestip: De prijs van een warmtepomp kan de komende tien jaar met gemiddeld 30 procent omlaag, meent Peter Wagener (BDH).

Reageer op dit artikel