artikel

Warmtepompfabrikant Panasonic viert dubbel jubileum

Markt

Dit jaar kent Panasonic een dubbel jubileum: het bedrijf bestaat 100 jaar, terwijl de HVAC-tak Heating & Cooling Solutions precies 60 jaar geleden is opgericht. Dit werd onlangs gevierd met een groot evenement.

Warmtepompfabrikant Panasonic viert dubbel jubileum

Op Loevestein werden zo’n 150 installateurs, distributeurs en andere partners van Panasonic ontvangen met een borrel en een lopend buffet. Daarna volgden presentaties over productinnovaties en een speech van ex-weervrouw Helga van Leur. Na een loterij waarbij drie bezoekers een Panasonic-product wonnen, werd de avond afgesloten met een netwerkborrel.

Hoge verwachtingen

De avond begon echter met een toespraak van Makoto Takahasi. De CEO van Panasonic Heating & Cooling Solutions Europe was speciaal voor de gelegenheid overgekomen uit het Europese hoofdkantoor in Wiesbaden, en gaf een kort overzicht van de 60-jarige geschiedenis van zijn bedrijfstak. Hoewel Panasonic al in 1936 een tafelventilator uitbracht, startte de HVAC-divisie pas echt in 1958, met de introductie van een RAC-unit (room airconditioning) voor de Japanse markt. In 1975 zette Panasonic als eerste Japanse airconditioningfabrikant voet aan wal in Europa, en met name de afgelopen tien jaar heeft het hier steeds meer producten geïntroduceerd. Zo werden in 2008 de Aquarea lucht/water-warmtepompen geïntroduceerd, en in 2016 een nieuwe RAC-productlijn met R32 als koudemiddel. Afgelopen jaar werd het bedrijf ook actief in de koeltechnische sector, door CO₂-condensingunits voor retailtoepassingen aan te bieden. “Europa is een belangrijke markt, aldus Takahasi. “Mede dankzij Ecodesign-regelgeving en de vraag naar geavanceerde systemen zit er enorme groei in. Dit jaar verwachten we een omzet die meer dan de helft hoger is dan die in 2016. ”

Van R410A naar R32

Tijdens het evenement liepen Martijn Koster (sales manager Climate Systems) en Ildert Burghout (product manager Climate Systems) vervolgens door een omvangrijk aantal productinnovaties dat dit jubileumjaar wordt geïntroduceerd. Een onderwerp dat bij verschillende productgroepen terugkwam, is de koudemiddelkeuze bij installaties. Panasonic wil ‘daar waar mogelijk’ van R410A overstappen naar R32. Door gebrek aan goede alternatieven was R410A jarenlang een standaardkeuze voor klimaatsystemen. Dit koudemiddel heeft echter één nadeel: zijn hoge GWP-waarde (Global Warming Potential) waardoor het middel bij lekkage erg schadelijk is voor de atmosfeer. Een alternatief met een aanzienlijk lagere GWP-waarde is R32, dat als prettige extra eigenschap heeft dat er minder volume van nodig is om hetzelfde thermische vermogen op te wekken. Door aanpassingen in Europese richtlijnen zijn de toepassingsmogelijkheden van R32 – dat officieel ‘licht ontvlambaar is‘ – de afgelopen tijd verruimd. “Goed nieuws, want we willen bij Panasonic voorop lopen bij de overgang van R410A naar R32”, aldus Martijn Koster. “Waar mogelijk zijn we jaren geleden al overgestapt op dit milieuvriendelijkere alternatief, zoals bij de RAC-lijn. In de loop van dit jaar bieden we ook de Aquarea lucht/water-warmtepompen en de producten in onze PACi-lijn (professional airconditioning -red.) aan met R32. Wellicht dat later ook nog andere productgroepen volgen.”

> Tip: Lees meer over de opkomst van R32, dat als koudemiddel langzamerhand ook in beeld komt voor grote VRV/VRF-installaties.

Datanavi

Naast de overstap naar R32 werd in Loevestein ingegaan op verschillende productgroepen die zijn of worden uitgebreid. Zo zijn binnen de RAC-lijn een nieuw vloermodel, nieuwe mini-cassette en nieuw minikanaal ontwikkeld, en is de PACi-lijn onlangs uitgebreid met vermogens van 10, 12 en 14 kW. Een innovatie die ook bij die PACi-lijn kan worden toegepast is Datanavi, een smartphone-app die deze zomer beschikbaar komt. De app, die zowel voor iOS als Android wordt ontwikkeld, herkent ultrasnelle, onzichtbare led-lichtpatronen die door de wandbediening van een PACi- of VRF-installatie worden uitgezonden. Door de camera van een smartphone op het bedieningspaneel te richten, maakt de app verbinding met de cloud om productspecifieke informatie binnen te halen. Eindgebruikers kunnen zo bijvoorbeeld het energiegebruik inzien en tijdig worden gewaarschuwd als er onderhoud nodig is. “Deze app maakt het voor de eindgebruiker mogelijk om proactief storingen te melden”, aldus Martijn Koster, “maar Datanavi is ook een hulpmiddel voor de installateur. Met de app kan hij onder andere technische productinformatie en de onderhoudshistorie bekijken. Door die informatie direct bij de hand te hebben, wordt veel tijd bespaard.” Om gebruik te maken van de app moet overigens wel een nieuwe wandbediening (CZ-RTC5B) worden geïnstalleerd die de led-lichtpatronen uitzendt.

VRF Smart Connectivity

Sinds anderhalf jaar werkt Panasonic samen met Schneider Electric ook nog aan een andere innovatie op het gebied van connectiviteit: VRF Smart Connectivity. Dit bestaat uit een nieuwe interface die draadloze communicatie mogelijk maakt tussen het Gebouwmanagementsysteem van Schneider en de VRF-besturing van Panasonic. Koster: “Met Smart Connectivity kunnen gebouweigenaren en -beheerders alle gebouwgebonden systemen zoals HVAC, beveiliging en verlichting via één systeem 24/7 monitoren en waar nodig actie ondernemen om energiegebruik te besparen.” Sinds kort is dit systeem ook in Nederland leverbaar.

Ambities 2018

De belangrijkste boodschap die Panasonic tijdens het jubileumfeest wilde overbrengen, is dat het stevige groeiambities heeft. Voor de buitenstaander lijkt dat een kleine trendbreuk, en ook Martijn Koster geeft aan dat het bedrijf zich de afgelopen jaren wat terughoudend heeft opgesteld. “We zijn overtuigd van de kwaliteit van onze producten”, zegt hij, ”en in dat opzicht denk ik dat we de afgelopen jaren soms wat bescheiden zijn geweest. Die houding past niet bij onze groeiambities, daarom treden we nu meer naar buiten. Het inmiddels jaarlijkse Panasonic-evenement is daar een mooi voorbeeld van, en de uitbreiding van ons eigen team onderschrijft dat. Door nauw samen te werken met onze distributeurs waren we het afgelopen jaar in staat om in alle productgroepen groei te realiseren, en dat willen we doorzetten. Daarom hebben onze distributeurs ook flink geïnvesteerd in extra personeel, zodat we de juiste ondersteuning kunnen bieden aan de installateur en eindgebruiker. De komende tijd zal de markt veel van ons horen.”

Alarmbel over klimaatverandering

Het inhoudelijk deel van het evenement in Loevestein werd afgesloten met een presentatie van Helga van Leur, bekend als voormalig weervrouw bij RTL4. Zij luidde de alarmbel over klimaatverandering, bepleitte de transformatie naar een circulaire economie en riep haar publiek op om meer vanuit het hart te denken: “Ga uit van wat je als installateur daadwerkelijk belangrijk vindt, en overtuig op basis daarvan je klanten van het belang om voor duurzaamheid te kiezen”. Over die oproep werd tijdens de afsluitende netwerkborrel nog uitgebreid nagepraat.

Reageer op dit artikel