nieuws

Start campagne ‘Energie besparen doe je nu’

Geen categorie

Start campagne ‘Energie besparen doe je nu’

Op 17 oktober is de campagne ‘Energie besparen doe je nu’ begonnen. De campagne is een initiatief van het Rijk, de VNG, Milieu Centraal en RVO.nl. Hij richt zich op huiseigenaren in woningen met energielabel C of slechter.

Volgens de initiatiefnemers achter ‘Energie besparen doe je nu’ hebben veel mensen geen idee wat isolatie kost, en schat 60 tot 70 procent te laag in wat het oplevert. Uit een enquête blijkt dat de helft van de ondervraagden wel (zeer) geïnteresseerd is in energiebesparende maatregelen. Energiebesparing scheelt in stookkosten, levert meer comfort in huis op en is goed voor het milieu. Ruim 70% vindt het (zeer) belangrijk dat de overheid energiebesparing stimuleert. Veel mensen (71 procent) kennen de verschillende mogelijkheden, maar slechts een kwart weet dat er subsidie bestaat voor energiebesparende maatregelen.

Particuliere woningeigenaren en VvE’s als doelgroep

Zowel particuliere woningeigenaren als VvE’s vormen de doelgroep van de campagne. De campagne loopt drie jaar en is opgedeeld in deelcampagnes. In de eerste periode, tot eind 2016, staan isolatiemaatregelen centraal. In volgende deelcampagnes kan de aandacht verschuiven naar andere maatregelen of naar specifieke doelgroepen. Te denken valt aan de VvE’s, waar besluitvormingsprocessen een langere doorlooptijd kennen.

Offerteaanvraag, persoonlijk advies en samenwerking

Via commercials op tv en radio en via online kanalen moet de campagne de doelgroep bereiken. Woningeigenaren krijgen zoveel mogelijk antwoord op hun vragen. Aan de orde komen bijvoorbeeld:
• Stappen doorlopen voor de offerteaanvraag
• Koppelen aan de regionale energieloketten van gemeenten en bedrijven voor persoonlijk advies
• Samenwerking met andere partijen, zoals bouwers, isolatiebedrijven, energieleveranciers, netbeheerders, natuur- en milieuorganisaties, gemeenten, makelaars en banken.

Als alle partijen eenduidige informatie verstrekken en de juiste hulp bieden, is de verwachting dat steeds meer mensen kiezen voor het verduurzamen van hun woning, aldus de organisaties achter de campagne.

Klik hier voor nadere informatie.

Reageer op dit artikel