artikel

Roberto Figueira gaat GREE serieus op de kaart zetten

Markt

Roberto Figueira (29) is vorig jaar als adjunct directeur bij Kusters in Venlo in dienst getreden. Het bedrijf is sinds al jaar en dag importeur van GREE. Grote bekendheid heeft deze grote speler in warmtepomptechniek nog niet in Nederland. Als troonopvolger van directeur Harry Kusters wil Figueira daar verandering in brengen.

Roberto Figueira gaat GREE serieus op de kaart zetten

Tekst: Martijn Louws

Kusters was jarenlang dealer van verschillende airco-merken, maar is nu al bijna 25 jaar importeur van GREE airco’s en warmtepompen. Figueira: “Dat is wel een mooi verhaal. Meneer Kusters bestelde destijds een serie GREE airco’s en verwijderde daarvan de merknaam. De medewerkers namen vervolgens de proef op de som en schroefden de airco’s helemaal uit elkaar. Hun conclusie was dat er door hun bestaande leverancier een geweldig nieuw product was gemaakt. Meneer Kusters wist meteen genoeg, en stapte volledig over op GREE.”

Hij kent handelsonderneming Kusters al van jongs af aan. “Ik was vaak hier aan de overkant bij mijn opa op het bedrijf, we keken zo bij Kusters het terrein op. Ik vond het altijd al een mooi bedrijf, zo van buiten. Nu mag hij het sinds enige tijd van binnen ook zien.

En dat bevalt wel”, vertelt Figueira. “Zelf kom ik niet uit de wereld van de koeltechniek, ik heb zelfs geen technische achtergrond, maar door de nauwe samenwerking met meneer Kusters en de warme overdacht van kennis en ervaring, ben ik ervan overtuigd dat Kusters nog decennialang een begrip mag blijven.”

Warmtepomptechniek
Maar met die kennis zit het binnen Kusters wel goed, verzekert Figueira. “Wij zijn een vijftigplusorganisatie. Veel medewerkers werken hier al jaren, zijn gepokt en gemazeld in de koeltechniek. En inmiddels ook in de warmtepomptechniek.”

Wat dat betreft zit Kusters ook goed met GREE als belangrijkste merk, zegt Figueira. “Ze lopen voorop als het gaat om de toepassing van nieuwe technieken, dat is al jaren zo.” Figueira doelt onder meer op de GREE tweetraps compressor met injector technologie. Twee draaiende schijven, in twee compressorkamers zorgen voor de noodzakelijke drukverhoging van het koudemiddel. Het koudemiddel wordt in de eerste compressorkamer geïnjecteerd en samengeperst, aansluitend wordt het koudemiddel nogmaals in de tweede kamer samengeperst.

Dit zorgt ervoor dat er onder meer een watertemperatuur van zestig graden Celsius kan worden bereikt. Daarnaast draait de warmtepomp nog bij buitentemperaturen van -20 graden Celsius.

“GREE is dé grootste producenten van airco’s en warmtepompen wereldwijd. een op de drie airco’s – onder verschillende merknamen – is afkomstig van de GREE fabriek.” En als het om de eigen producten gaat waarop het merk GREE staat, dan wordt ieder model dat de fabriek verlaat onderworpen aan een honderd procent nacontrole. Het is daarmee echt een kwaliteitsproduct.”

Dat de opmerkingen over de kwaliteit geen wassen neus is, onderbouwt Figueira met een anekdote. “Wij waren als Kusters de eerste importeur van GREE in Europa, reden om ook flink wat onderdelen op voorraad te houden. Maar dat bleek helemaal niet nodig, we hebben denk ik nog wel wat compressors liggen van hele oude modellen. Gewoonweg omdat die nooit kapot gingen en wij ze dus niet hoefden uit te leveren.”

Focus op warmtepomp
Ondanks de kwaliteit, ondanks de enorme productieaantallen wereldwijd, zijn nog lang niet alle installateurs en eindklanten op de hoogte van het merk, weet Figueira. “Vooral voor eindklanten is GREE een grote onbekende. En onbekend maakt vaak onbemind. Onterecht in dit geval.”

Reden voor Kusters om binnenkort als exclusief partner in Nederland en tevens ook opererend onder de naam GREE Nederland een grootschalige campagne op te starten rondom het merk. “Online, in vakbladen; niemand kan straks meer om ons heen”, aldus een trotse Figueira.

Het bouwen van een merk is hem op het lijf geschreven. Ook bij eerdere banen en functies heeft hij dit met succes uitgevoerd. “Dat vind ik ook leuk om te doen, zeker omdat het een merk met ontzettend veel potentie is.”

Figueira ziet namelijk dat de aandacht voor airco’s en warmtepompen toeneemt. “Waar men vroeger als snel zoiets had van, een airco is een luxe product, is een koelsysteem voor steeds meer mensen bereikbaar. Bovendien zijn de units er qua design enorm op voorruit gegaan. Wie wil dit nu niet in huis hebben hangen”, wijst de adjunct-directeur van Kusters naar het nieuwste GREE-model in de showroom in Venlo.

Datzelfde geldt voor de warmtepomp. Figueira: “Hoewel wij al heel veel jaren geleden zijn begonnen met het importeren van warmtepompen, hebben we er pas recentelijk echt de focus op gelegd. En dat is een succes. De aandacht voor de energietransitie die Nederland moet maken, waarbij we allemaal van fossiele brandstoffen af moeten op termijn, helpt daar natuurlijk ook bij.”

AAA Gree 2

Koudemiddel R32
Bij de toepassingen wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van koudemiddelen. De geleidelijke afbouw van het op de markt brengen van HFK’s heeft immers gevolgen voor de markt van klimaatsystemen, weet ook Figueira.

“Vanwege een quotasysteem zijn de synthetische koudemiddelen straks niet meer onbeperkt leverbaar, iets dat de prijs van die koudemiddelen nu al opdrijft. Dus ja, ook wij kijken naar systemen die werken op alternatieve koudemiddelen.”

GREE loopt daarin voorop, verzekert Figueira. “De systemen met R32 zitten al een tijdje bij ons in het portfolio, terwijl anderen er net mee zijn begonnen of het nog moeten introduceren.”

Ondanks dat Kusters vrij recent weer de aandacht heeft gevestigd op de warmtepompen, is de ondersteuning erin breed. “Gewoon, zoals dat bij ons past. Wij zijn er als handelsonderneming om de installateurs te ontzorgen, in alles. In de levering van de juiste materialen en middelen, met technische ondersteuning, opleiding en met documentatie. Zo hebben we dikwijls cursussen hier in eigen huis waar onze technisch adviseurs complete systemen uit elkaar schroeven en de werking ervan tot in detail uitleggen.”

Het is iets waarom Kusters bekend staat, erkent Figueira. “Wij gaan voor langdurige relaties met onze klanten. Dat betekent allereerst dat wij een kwalitatief hoogwaardig aanbod presenteren. Daarnaast leveren wij snel en op tijd, zorgen wij voor een optimale service en de juiste technische ondersteuning. Mocht je er nog over twijfelen, het is echt veel meer dan alleen dozenschuiven wat wij doen.”

Reageer op dit artikel